White Room Reviews Batalion d'AmourFenix

Country :
Format :
Date : 4 November 2016

Share

facebooktwittergoogle plus
pinterest
De Poolse female fronted rockband Batalion D’Amour draait al sinds eind Jaren ’80 mee in het vak. Toch bleef het na het in 2005 uitgebrachte Niya erg stil. Dat was destijds het eerste album met Karolina Andrzejewska op de zang. Nu, na elf stille jaren vanuit de studio, komt het vijftal vai Echozone met het album Fenix.
Wat vooraf in gedachten gehouden moet worden bij Batalion D’Amour, is dat de band niet in het Engels zingt. Waarschijnlijk wordt er dan gedacht dat Frans de voertaal is, omdat de band een Franse naam draagt, maar het is gewoon hun moedertaal Pools waarin de lyrics gezongen worden. De rock van het gezelschap ligt goed in het gehoor en hierdoor moet de taal geen barrière zijn. ‘Opener Bez Nas’ zet hierin gelijk de toon. Een pakkende rocksong die zowel op het Eurovisie Songfestival als de radio zou kunnen schitteren.
‘Charlotte’ is vervolgens de track die een hele speciale plaats heeft gekregen op Fenix. Aan het eind van de plaat staat het nummer ook in een akoestische, in een Engelstalige, in een anders afgemixte en een speciale radio versie. Daarvan in de akoestische versie een mooie meerwaarde, want zelfs uitgekleed met een piano en strijkers zet Batalion D’Amour een mooie song weg. De Engelstalige versie verschilt alleen in de taal. Dat zorgt ervoor dat de band aan een groter publiek duidelijk maakt wat ze zingen, maar het klinkt ook raar, omdat het Pools de leidraad op Fenix is. En dat Pools misstaat helemaal niet. Dus het was niet per sé nodig om de fans ook te trakteren op deze versie.
Na elf jaar heeft Batalion D’Amour met Fenix een mooie rockplaat gemaakt die een groot publiek zal kunnen aanspreken. De door gothic beïnvloede rock is stuk voor stuk pakkend en bewijst dat taal geen barrière hoeft te zijn om lekker in het gehoor liggende muziek te maken.
Ralf W.

No Response

Leave us a comment